Hiện kết quả từ 1 tới 1 của 1

Chủ đề: Năm 2012 Samsung tiếp tục dẫn đầu các nhà sản xuất di động, Android chiếm gần 70% hệ điều hành


  1. #1
    Moderator Avatar của tongkien
    Tham gia
    Dec 2011
    Đến từ
    TỨ HẢI LÀ NHÀ, KHÁCH LÀ TA
    Bài gửi
    939

    Năm 2012 Samsung tiếp tục dẫn đầu các nhà sản xuất di động, Android chiếm gần 70% hệ điều hành



    Hãng nghiên cứu thị trường Gartner vừa đưa ra bản báo cáo về tình hình thị phần nền tảng hệ điều hành cho các thiết bị di động, tổng số smartphone bán ra trong quý IV/2012 và trong năm 2012 vừa qua. Nguồn báo được hãng nghiên cứu trong năm 2012 và công bố vào tháng 2 năm 2013. Trong các nền tảng hệ điều hành di động thì chỉ có Android và Windows Mobile/Phone có mức tăng trưởng mạnh, các nền tảng khác đều giảm, cá biệt có hãng giảm tới trên 500% thị phần. Theo kết quả của cuộc nghiên cứu thì nền tảng hệ điều hành Android của Google vẫn thống trị thị phần của các hãng di động với 69.7% trong quý 4 năm 2012 (tăng 18.4% so với cùng kì năm ngoái). Đứng thứ 2 là nền tảng iOS của Apple với 20.9% thị phần (giảm 2.7% so với cùng kì năm 2011), mức giảm này cho thấy độ “hot” của những chiếc iPhone phần nào đã giảm nhiệt. Nền tảng Blackbery OS của RIM có vẻ khả quan khi đứng ở vị trí thứ 3 trong bảng xếp hạng với 3.5% thị phần, nhưng mức thị phần này giảm đến 5.3% so với quý 4 năm 2011.

    Nền tảng Windows Mobile/Phone của Microsoft cũng khá khả quan khi tăng 1.2% so với cùng kì năm 2011 và chiếm 3.0% thị phần, đứng thứ 4 trên bảng xếp hạng. Trong năm 2012 nói chung và quý 4.2012 dường nhu Samsung có vẻ quá tập trung vào nền tảng Android và Windows Mobile/Phone nên hệ điều hành “con đẻ” là BADA ít được chăm chút nên chỉ chiếm 1.3% thị phần (giảm 0.8% thị phần của bảng xếp hạng). Symbian dường như không được Nokia và các hãng coi trọng nên hiện tại đứng ở vị trí thứ 6 giảm từ 11.2% so với cùng kì năm trước xuống còn 1.2%. Các nền tảng khác hiện tại chỉ chiếm 0.3% trong bảng xếp hạng.

    Về doanh số bán ra của các thiết bị di động trong quý 4.2012; trong tổng số 472.076.400 sản phẩm được bán ra thì Samsung vẫn tiếp tục dẫn đầu với 106.957.700 triệu chiếc chiếm 22.7% tăng 3.1% so với quý 4.2011. Nokia vẫn được xem là á quân với 18% thị phần tương được với 85.054.800 triệu chiếc nhưng giảm tới 5.4% so với cùng kì năm ngoái. Apple về vị trí thứ 3 với 43.457.400 sản phẩm được bán ra tương đương với 9.2%. Một hãng viễn thông đến từ Trung Quốc là ZTE cũng đã có sự bứt phá khá mạnh với 3.4% thị phần tương đương với 16.160.600 sản phẩm được bán ra. Cùng đến từ quê huuong Hàn Quốc nhưng LG chỉ chiếm 3.2% thị phần tương đương 14.981.300 sản phẩm bán ra. Các hãng khác như Huawei, TCL, Lenovo, Sony Mobile, Motorola lần lượt đứng vị trí tiếp theo của bảng xếp hạng.

    Cuối cùng Gartne cũng đưa ra bảng xếp hạng chung cuộc về daonh số bán ra của các hãng trong toàn năm 2012. Trong tổng số 1.746.175.600 sản phẩm được bán ra trong năm 2012 thì Samsung vẫn tiếp tục dẫn đầu với 384.631.200 triệu chiếc chiếm 22.0% tăng 4.6% so với quý năm 2011. Nokia vẫn được xem là á quân với 19.1% thị phần tương được với 333.938.000 triệu chiếc nhưng giảm tới 5.7% so với năm ngoái. Apple về vị trí thứ 3 với 130.133.200 sản phẩm được bán ra tương đương với 7.5%. Hãng viễn thông đến từ Trung Quốc là ZTE cũng đã có sự bứt phá khá mạnh với 3.9% thị phần tương đương với 67.344.400 sản phẩm được bán ra. Cùng đến từ quê hương Hàn Quốc nhưng LG chỉ chiếm 3.3% thị phần tương đương 58.015.900 sản phẩm bán ra. Các hãng khác như Huawei, TCL, RIM, Motorola, HTC lần lượt đứng vị trí tiếp theo của bảng xếp hạng.






    Gartner Says Worldwide Mobile Phone Sales Declined 1.7 Percent in 2012

    Huawei Reached No. 3 Spot in Worldwide Smartphone Sales Ranking
    Apple and Samsung Increased Share to Control 52 Percent of Worldwide Smartphone Sales
    Worldwide mobile phone sales to end users totaled 1.75 billion units in 2012, a 1.7 percent decline from 2011 sales, according to Gartner, Inc. Smartphones continued to drive overall mobile phone sales, and the fourth quarter of 2012 saw record smartphone sales of 207.7 million units, up 38.3 percent from the same period last year.
    “The last time the worldwide mobile phone market declined was in 2009,” said Anshul Gupta, principal research analyst at Gartner. “Tough economic conditions, shifting consumer preferences and intense market competition weakened the worldwide mobile phone market this year.”
    Demand for feature phones remained weak in 2012 and in the fourth quarter. Feature phone sales totaled 264.4 million units in the fourth quarter of 2012, down 19.3 percent year-on-year. Gartner analysts expect feature phones sales to continue to fall in 2013. Gartner predicts that sales of worldwide smartphone sales to end users will be close to 1 billion units in 2013, and overall mobile phone sales to end users are estimated to reach 1.9 billion units.
    In the fourth quarter of 2012, Apple and Samsung together raised their worldwide smartphone market share to 52 percent from 46.4 percent in the third quarter of 2012. Samsung ended the year in the No. 1 position, in both worldwide smartphone sales and overall mobile phone sales.
    “There is no manufacturer that can firmly lay claim to the No. 3 spot in global smartphone sales,” said Mr. Gupta. “The success of Apple and Samsung is based on the strength of their brands as much as their actual products. Their direct competitors, including those with comparable products, struggle to achieve the same brand appreciation among consumers, who, in a tough economic environment, go for cheaper products over brand.”
    Huawei had a good fourth quarter, which helped it reach the No. 3 position among smartphone vendors for the first time. In 2012, Huawei sold 27.2 million smartphones to end users, up 73.8 percent from 2011. Both, the Ascend D2 and Mate announced at this year’s Computer Electronics Show (CES) aim to grow the company’s brand perception as a premium product and increase its mobile phone margins. Gartner analysts said international markets are key for Huawei’s growth in 2013, as well as being able to improve its product mix to a higher tier.
    In the fourth quarter of 2012, Samsung’s overall smartphone sales continued to accelerate totaling 64.5 million units, up 85.3 percent from the fourth quarter of 2011. In 2012, Samsung totaled 384.6 million mobile phones sales, of which 53.5 percent (up from 28 percent in 2011) were smartphone sales.
    Samsung's resources and ability to build a broad market reach is an advantage that no other competitor can easily match. However, the competition will intensify in 2013 as players such as Sony and Nokia improve. “With Samsung commanding over 42.5 percent of the Android market globally, and the next vendor at just 6 percent share, the Android brand is being overshadowed by Samsung's brand with the Galaxy name nearly a synonym for Android phones in consumers' mind share,” said Mr. Gupta.
    Apple’s sales reached 43.5 million units in the fourth quarter of 2012, up 22.6 percent year-on-year. In 2012, Apple totaled 130 million smartphone sales worldwide. While the demand for iPhones in the fourth quarter remained strong, consumers’ demand favored the less expensive iPhone 4 and 4S models. The arrival of the iPad Mini also created a dilemma for some users when deciding if to upgrade an iPhone 4 or iPhone 4S to an iPhone 5, or buy the new tablet.
    In the fourth quarter of 2012, Nokia’s handset sales improved from a good response to its Asha mobile phones and the launch of the latest Lumia Windows Phone 8 models. It was not sufficient to stop Nokia to lose further market share, totaling 18 percent, the lowest it has ever been. In 2012, Nokia reached 39.3 million smartphone sales worldwide, down 53.6 percent from 2011. Analysts said that aside from the continued focus on Lumia, Nokia needs to build on momentum around Asha in 2013 by adding devices and apps to further enhance its overall value proposition and, in doing so, moving up the price point slightly to achieve better margins breaching the gap left by Symbian.

    Table 1


    Worldwide Mobile Phone Sales to End Users by Vendor in 4Q12 (Thousands of Units)
    Company
    4Q12
    Units
    4Q12 Market Share (%)
    4Q11
    Units
    4Q11 Market Share (%)
    Samsung
    106,957.7
    22.7
    93,830.3
    19.6
    Nokia
    85,054.8
    18.0
    111,699.4
    23.4
    Apple
    43,457.4
    9.2
    35,456.0
    7.4
    ZTE
    16,160.6
    3.4
    18,915.1
    4.0
    LG Electronics
    14,981.3
    3.2
    16,938.3
    3.5
    Huawei Technologies
    13,679.1
    2.9
    13,966.1
    2.9
    TCL Communication
    11,097.6
    2.4
    10,695.3
    2.2
    Lenovo
    8,305.4
    1.8
    5,206.3
    1.1
    Sony Mobile Communications
    7,946.6
    1.7
    8,935.7
    1.9
    Motorola
    7,822.2
    1.7
    10,075.3
    2.1
    Others
    156,613.7
    33.2
    151,985.1
    31.8
    Total
    472,076.4
    100.0
    477,703.0
    100.0
    Source: Gartner (February 2013)

    Table 2


    Worldwide Mobile Phone Sales to End Users by Vendor in 2012 (Thousands of Units)
    Company
    2012
    Units
    2012 Market Share (%)
    2011
    Units
    2011 Market Share (%)
    Samsung
    384,631.2
    22.0
    315,052.2
    17.7
    Nokia
    333,938.0
    19.1
    422,478.3
    23.8
    Apple
    130,133.2
    7.5
    89,263.2
    5.0
    ZTE
    67,344.4
    3.9
    56,881.8
    3.2
    LG Electronics
    58,015.9
    3.3
    86,370.9
    4.9
    Huawei Technologies
    47,288.3
    2.7
    40,663.4
    2.3
    TCL Communication
    37,176.6
    2.1
    34,037.5
    1.9
    Research In Motion
    34,210.3
    2.0
    51,541.9
    2.9
    Motorola
    33,916.3
    1.9
    40,269.1
    2.3
    HTC
    32,121.8
    1.8
    43,266.9
    2.4
    Others
    587399.6
    33.6
    595886.9
    33.6
    Total
    1,746,175.6
    100.0
    1,775,712.0
    100.0
    Source: Gartner (February 2013)

    In the smartphone operating system (OS) market (see Table 3), Android captured more than 50 percent of the OS market, widening the gap with Apple’s iOS. While Android grew 87.8 percent in the fourth quarter of 2012, RIM declined 44.4 percent in the same period. Microsoft had a better fourth quarter, with its share growing 1.2 percentage points, and its smartphone sales increasing 124.2 percent year-on-year.
    “2013 will be the year of the rise of the third ecosystem as the battle between the new BlackBerry10 and Widows Phone intensifies,” said Mr. Gupta. “As carriers and vendors feel the pressure of the strong Android’s growth, alternative operating systems such as Tizen, Firefox, Ubuntu and Jolla will try and carve out an opportunity by positioning themselves as profitable alternatives.”

    Table 3


    Worldwide Smartphone Sales to End Users by Operating System in 4Q12 (Thousands of Units)
    Operating System
    4Q12
    Units
    4Q12 Market Share (%)
    4Q11
    Units
    4Q11 Market Share (%)
    Android
    144,720.3
    69.7
    77,054.2
    51.3
    iOS
    43,457.4
    20.9
    35,456.0
    23.6
    Research In Motion
    7,333.0
    3.5
    13,184.5
    8.8
    Microsoft
    6,185.5
    3.0
    2,759.0
    1.8
    Bada
    2,684.0
    1.3
    3,111.3
    2.1
    Symbian
    2,569.1
    1.2
    17,458.4
    11.6
    Others
    713.1
    0.3
    1,166.5
    0.8
    Total
    207,662.4
    100.0
    150,189.9
    100.0
    Source: Gartner (February 2013)

    Additional information is in the Gartner report "Market Share Analysis: Mobile Phones, Worldwide, 4Q12 and 2012." The report is available on Gartner's website at Market Share Analysis: Mobile Phones, Worldwide, 4Q12 and 2012 | 2334916.

    Contacts




    About Gartner

    Gartner, Inc. (NYSE: IT) is the world's leading information technology research and advisory company. Gartner delivers the technology-related insight necessary for its clients to make the right decisions, every day. From CIOs and senior IT leaders in corporations and government agencies, to business leaders in high-tech and telecom enterprises and professional services firms, to technology investors, Gartner is the valuable partner to clients in 12,000 distinct organizations. Through the resources of Gartner Research, Gartner Executive Programs, Gartner Consulting and Gartner Events, Gartner works with every client to research, analyze and interpret the business of IT within the context of their individual role. Founded in 1979, Gartner is headquartered in Stamford, Connecticut, U.S.A., and has 5,000 associates, including 1,280 research analysts and consultants, and clients in 85 countries. For more information, www.gartner.com.
    Tham khảo: Gartner


    Chủ đề tương tự:

    Lần sửa cuối bởi tongkien; 14-02-13 lúc 01:06 PM


Đánh dấu

Quyền viết bài

  • Bạn không thể gửi chủ đề mới
  • Bạn không thể gửi trả lời
  • Bạn không thể gửi file đính kèm
  • Bạn không thể sửa bài viết của mình
  •